Leverans & Retur

Kundtjänst uppdatering: COVID-19
Uppdaterad 15:e juli 2020


Beställningar
Vivara håller öppet som vanligt och levererar sitt kompletta sortiment av produkter till kunder i hela Sverige. Beställningar kan fortfarande göras online, eller genom att ringa vår kundtjänst på 031 40 17 80 måndag till fredag 09.00 - 15.30 (tillfälliga sommaröppettider).


Leverans
Vi strävar efter att skicka din beställning samma dag som vi har mottagit den, men på grund av rådande situation har vi något längre leveranstider. Vi hoppas på förståelse för detta.


Trygghet
Vi följer regeringens råd för att säkerställa tryggheten för både våra kunder och våra anställda. Flera av våra anställda arbetar nu hemifrån och vi har höga krav på tryggheten i vårt lager.


Snabb hantering
Vi strävar efter att skicka din beställning samma dag som vi har mottagit den. Varorna skickas med DHL/PostNord och levereras inom 3-5 arbetsdagar. När det gäller beställningar av växter tar det 2-3 dagar extra eftersom plantorna inte görs i ordning för att skickas förrän vi har mottagit beställningen, och alltså inte finns packade i lagret. Vi hoppas på förståelse för detta. Om du inte är hemma, lämnar PostNord/DHL ett meddelande där det står var du kan hämta din beställning.


Rimliga försandelsekostnader
Administrations- och fraktkostnader på 70 kr* per beställning tillkommer. För beställningar på mer än 800 kr är administrations- och fraktkostnader GRATIS.
* Vid beställningar av endast lättare produkter (gäller Buzzy fröer, kort, nyckelringar och affischer) tillkommer administrations- och fraktkostnader på endast 30 kr per beställning. Dessa produkter markeras av logotypen nedan:



Betalningsvillkor
Betalning kan göras online (PayPal, Visa, MasterCard, Maestro) i samband med beställningen, eller med den faktura* som sänds tillsammans med varorna, och i så fall inom 14 dagar efter det att du har mottagit dina varor. Ange kund- och fakturanummer vid betalning av medsänd faktura.

* Varorna förblir Vivaras egendom tills full betalning har gjorts. Vi förbehåller oss rätten att begära förskottsbetalning på vissa beställningar.

Vivara Naturprodukter
Fabriksgatan 7
412 50 Göteborg

MOMSregister: SE502069984801
Bankgiro: 5898-8486
IBAN: SE9750000000052771020459
BIC: ESSESESS

CJ Wildbird Foods Limited
The Rea, Upton Magna, Shrewsbury, Shropshire SY4 4UR, Storbritannien
Organisationsnummer: 2101581 England

 

Bytesrätt
Den allmänna bytesrätten är beskriven nedan, och beskriver det kontraktsmässiga förhållandet mellan kund (i fortsättningen benämnd dig/du) och företaget Vivara Naturprodukter (i fortsättningen benämnt oss/vi), och att båda partner accepterar dessa villkor utan förbehåll. Dessa villkor gäller såvida inte något annat överenskommits skriftligen. När du gör din beställning utgår vi från att du har läst igenom och accepterat dessa villkor utan förbehåll, eftersom det är viktigt för dig liksom för oss, både för att skydda dina rättigheter som värdefull kund och för vårt eget företags rättigheter. På detta sätt skapas en förståelse mellan dig och oss.

När du beställer varor via telefon, skriftligt eller via internet har du 14 dagars bytesrätt.

Ångerrätten gäller från och med det att kunden har mottagit varorna. Om du inte är nöjd med varan inom 14 dagar betalar vi tillbaka varans pris.

För att kunna använda ångerrätten, skall du senast 14 dagar efter mottagandet, meddela oss varför du inte är nöjd med din beställning.

Följande vilkor gäller för ångerrätten: att betällningen återsänds i samma skick som vid mottagandet. Om varan inte återsänds i originalskick, besiktigar vi varan och värderar försäljningsvärdet.

Omkostnader vid retur av varor bekostas av dig som kund, om inte annat är avtalat.

Du kan sända tillbaka varor på två sätt:

  • Du kan vägra att ta emot paketet eller inte hämta ut det. I detta fallet ber vi dig att informera paketombudet eller oss att paketet kommer att returneras till Vivara Naturprodukter.
  • Du kan motta paketet och senare, inom 14 dagar returnera paketet till oss. Om du gör detta ber vi dig att sända med en kopia av fakturan för de köpta varorna, som dokumentation av de returnerade varorna du har köpt hos oss, samt kontakta oss om hur paketet skall returneras.
  • Alla produkter som du returnerar till oss skall vara väl inpackade.

Märk paketet "Ångerrätt" och lägg med en kopia av fakturan, som dokumentation, över de köpta varorna från Vivara Naturprodukter. Beloppet returneras genom att pengarna överförs till ditt konto, så kom ihåg att ange Reg. samt Konto nr.

Vi råder dig att returnera via t ex Posten så att du kan följa försändelsen. Därmed har du mera kontroll över var paketet är och när det blir leverat till Vivara Naturprodukter. Dessutom har du möjlighet att efterlysa paketet om det inte har blivit levererat.

Varor som returneras utan porto eller som måste lösas ut kommer inte att mottas av Vivara Naturprodukter