Leverans & Retur

Beställning

Beställningar kan göras online, eller genom att ringa vår kundtjänst på 031 40 17 80 måndag till fredag 09.00 - 17.00.

Leverans

Obs. att vi enbart levererar ordrar inom Sverige. Om du vill leverera till ett annat land kan du besöka www.vivara.com. Vi strävar efter att skicka din beställning samma dag som vi har mottagit den. Varorna skickas från vårt lager i Nederländerna med DHL/PostNord och levereras till den adress du anger normalt inom 3-5 arbetsdagar*. Vid hemleverans behöver du finnas på plats personligen med giltig legitimation för att kunna kvittera mottagandet av din beställning. Större beställningar kan medföra separata leveranser.  

*Du får en avisering via mejl eller sms, från PostNord, om att leveransen är på väg. Det visas också i PostNord App. Kan inte PostNord leverera får du en avisering om var du kan hämta försändelsen. På avin hittar du även adressen där du kan göra leveransval för ditt paket. Du kan alltid följa din försändelse med tjänsten Spåra paket via PostNord (öppnas i nytt fönster).

Leverans av växter

När det gäller beställningar som innehåller växter tar det 1-2 dagar extra eftersom de inte görs i ordning för att skickas förrän vi har mottagit beställningen, och alltså inte finns packade i lagret. Alla växterna skickas direkt till dig från våra egna odlingar i förpackningar som är gjorda för varje växt. Vi ger en 100% växtgaranti under två månader. Kom ihåg att eftersom växterna är i vila när vi levererar dem tar det ett par veckor innan de vaknar upp. Läs mer om våra djurvänliga växter här.

Fraktkostnad

Gratis hemleverans på inköp över 800 kr. För beställningar som understiger 800 kr utgår en fraktavgift på 70 kr för hemleverans.

Retur & bytesrätt

Om du vill returnera en produkt, var då vänlig att kontakta oss på info@vivara.se eller 031 40 17 80 för att diskutera returmöjligheterna och få en retursedel innan du skickar paketet. Varor som returneras ska alltid skickas till vårt lager men först efter överenskommelse med kundservice.

Den allmänna bytesrätten är beskriven nedan, och beskriver det kontraktsmässiga förhållandet mellan kund (i fortsättningen benämnd dig/du) och företaget Vivara Naturprodukter (i fortsättningen benämnt oss/vi), och att båda partner accepterar dessa villkor utan förbehåll. Dessa villkor gäller såvida inte något annat överenskommits skriftligen. När du gör din beställning utgår vi från att du har läst igenom och accepterat dessa villkor utan förbehåll, eftersom det är viktigt för dig liksom för oss, både för att skydda dina rättigheter som värdefull kund och för vårt eget företags rättigheter. På detta sätt skapas en förståelse mellan dig och oss.

När du beställer varor via telefon, skriftligt eller via internet har du 14 dagars bytesrätt.

Ångerrätten gäller från och med det att kunden har mottagit varorna. Om du inte är nöjd med varan inom 14 dagar betalar vi tillbaka varans pris.

För att kunna använda ångerrätten, skall du senast 14 dagar efter mottagandet, meddela oss varför du inte är nöjd med din beställning.

Följande villkor gäller för ångerrätten: att produkterna återsänds i samma skick som vid mottagandet. Om varan inte återsänds i originalskick, besiktigar vi varan och värderar försäljningsvärdet.

Omkostnader vid retur av varor bekostas av dig som kund, om inte annat är avtalat.

Du kan sända tillbaka varor på två sätt:

  • Du kan vägra att ta emot paketet eller inte hämta ut det. I detta fall ber vi dig att informera paketombudet eller oss att paketet kommer att returneras till Vivara Naturprodukter.
  • Du kan motta paketet och senare, inom 14 dagar returnera paketet till oss. Om du gör detta ber vi dig att sända med en kopia av fakturan för de köpta varorna, som dokumentation av de returnerade varorna du har köpt hos oss, samt kontakta oss om hur paketet skall returneras.
  • Alla produkter som du returnerar till oss skall vara väl inpackade.

Märk paketet "Ångerrätt" och lägg med en kopia av fakturan, som dokumentation, över de köpta varorna från Vivara Naturprodukter. Beloppet returneras genom att pengarna överförs till ditt konto, så kom ihåg att ange ditt IBAN-nummer och BIC.

Vi råder dig att returnera via t ex Posten så att du kan följa försändelsen. Därmed har du mera kontroll över var paketet är och när det blir leverat till Vivara Naturprodukter. Dessutom har du möjlighet att efterlysa paketet om det inte har blivit levererat.

Varor som returneras utan porto eller som måste lösas ut kommer inte att mottas av Vivara Naturprodukter.